måndag 18 april 2011

Vit fudge med citron

Åh, vad jag längtar till påsken! Likadant varje år, tror nog mest att jag är så trött på allt det vintriga och längtar till vår, ljusa färger och sol...
Så denna veckan satte jag igång med pysslet på allvar och nu är påskgodisbaket i full gång!
Testar lite nya recept i år, på arlas hemsida får man en riktig inspirationskick :)

Först ut denna vecka blir fudge med vit choklad och citron. Mmm, resultatet blev riktigt mjukt och milt men med den där syrliga citronsmaken som piggar upp alltihop!

Ca 50 st.

1,5 dl strösocker
1,5 dl vispgrädde
1 dl vit sirap
50 g smör
100 g vit choklad
rivet skal av 1 citron

Blanda socker, grädde och sirap i en kastrull. Låt koka upp och koka utan lock i 30-35 minuter. Rör i den då och då. Smeten är färdig när den klarar kulprovet-alltså att du kan forma en mjuk liten kula efter att ha lagt lite av fudgesmeten i ett kallt glas vatten.
Dra kastrullen åt sidan och låt smeten svalna något. Hacka chokladen och skiva smöret. Lägg ner det tillsammans med citronskalet. Låt det smälta ner lite i smeten, och blanda sedan alltihop väl.
Skeda upp i små formar. Ställ dem kallt så de stelnar, och förvara dem även svalt.
Smeten stelnar snabbt när man tar grytan från värmen, men jag brukar låta grytan stå kvar på den avstängda plattan medan jag fyller formarna så håller den sig flytande lite längre, och så slipper man bli stressad :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar