söndag 19 juni 2011

Chokladkräm

Det har inte blivit så mycket bakande på sistone, mest jobbat och varit trött..
Men nu har semestern satt igång, så då får det ju bli ändring på detta! Har en hel hög med recept som jag vill baka mig igenom :)
Körde en gammal favorit i fredags efter en lång hektisk dag på jobbet.
Denna ljuvliga, superlätta chokladkräm kan pigga upp vilken tristess som helst jag lovar!
Egentligen är den som allra godast med färska hallon, eller vilka bär/frukter som man nu föredrar, men det fanns det inga hemma så jag bestämde att jag kunde leva utan dem den här gången. Ärligt talat var det ju faktiskt chokladen jag ville åt just denna kväll :)

Yummm...



4 små port.

200 g mörk choklad, i bitar
2 ½ dl kaffegrädde
2 äggulor
1 tsk kanel
20 g smör

Värm grädden tills den sjuder. Ta kastrullen från plattan och lägg i chokladen. Rör om så att den smälter, vispa sedan ner kanel och äggulor. Rör sist i smöret och blanda väl.
Häll upp i 4 små koppar eller glas och låt krämen stelna i kylen ett par timmar.
Sedan kan du bara njuta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar