måndag 27 februari 2012

Fantastiskt chokladiga cupcakes

Innan jag blev sjuk hann jag med att baka dessa chokladmuffins som var tänkta som valentincupcakes, men sedan blev efter-bio fika istället. Receptet har jag hittat på superfina bloggen Heavenly Cupcake, där hon beskrev dem som perfekt resultat varje gång och smakar himmelskt gott.
Jag har aldrig riktigt hittat det där perfekta chokladmuffinsreceptet, men såklart är jag ständigt på jakt. För en chokladnarkoman som jag är det ett av de viktigare målen i mitt liv, naturligtvis.
Men nu. Hittade jag rätt. Vilken lycka! De blev alldeles perfekt toppiga, saftiga, och smakade verkligen himmelskt gott! Det var inte sista gången dessa bakas i mitt lilla kök, det är ett som är säkert. Så hatten av till fröken Heavenly Cupcake som delade med sig av dessa små godbitar!

Jag vispade ihop en enkel frosting på grädde och choklad och strösslade sedan över lite hackade nötter. Ofta är det enkla också det godaste, detta är en av mina favoritfrostingar.



Ca 12 st.

50 g smör, rumsvarmt
1 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 dl varmt vatten
½ dl kakao
2 1/4 dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
En nypa salt

Sätt ugnen på 180 grader.
Vispa smöret och sockret ljust och fluffigt. Vispa ner ägg och vaniljsocker så du får en jämn smet.
Rör ut kakaon i det varma vattnet i en liten skål. Rör sedan ner det i smeten. Rör även i de övriga torra ingredienserna tills du har en jämn smet.
Skeda upp i muffinsformar och grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.
Låt svalna.


Chokladgrädde

2 dl grädde
100 g choklad

Värm grädden i en kastrull, men koka inte. Ta bort från plattan och rör i chokladen så den smälter.
Ställ in kylen och låt stå där över natten, vispa den sedan fluffig och fin och spritsa på muffinsarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar