måndag 2 juli 2012

Blåbärsmuffins med havregryn



Det är något speciellt med blåbärsmuffins tycker jag. Det kan vara barndomsnostalgi, ser så tydligt framför mig hur jag står i köket hemma i huset och fyller formar med just blåbärsmuffinssmet. Det gör mig glad i själen.
Och sen är de ju galet goda, passar jämt liksom. Morgon, kväll, vinter och vår.

De passar även alldeles utmärkt till söta sakers bakutmaning denna månad som har tema hemifrån.


Ca 15 st.

100 g smör
2 dl strösocker
2 ägg
1 dl mjölk
3½ dl vetemjöl
1 dl havregryn
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
Blåbär (så mycket man känner för)

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Rör i mjölken, de torra ingredienserna och det smälta smöret. Vänd försiktigt i blåbären. Skeda upp i formar och grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.

1 kommentar:

  1. Hejsan

    Ann-Marie heter jag och jag följer liksom du Tea på Söta saker, nu såg jag ditt recept på blåbärsmuffins som jag ville ha med i min blogg, jag hoppas det är ok att jag lånade dit fina foto? Jag har självklart länkat till dej här!

    Du är välkommen att kika in i bloggen; http://jozebelle.se/jammi/?p=567

    Mvh Ann-Marie

    SvaraRadera