måndag 22 oktober 2012

Fredagsmys med mississippipaj

Det recept som fått flest träffar på bloggen är min mississippipaj. Eller nja, min och min; receptet kommer från inspirerande och snygga Hummingbird Bakery. Den är så underbart god (ännu en chokladdröm, så ni fattar va?) och länge har jag vart sugen på en repris. Så när söta sakers bakutmaning denna månad var fredag kom jag bara inte på ett bättre tillbehör till fredagsmyset och satte genast igång med pajbakeriet. Lovely.




Pajdeg
260 g mjöl
½ tsk salt
110 g smör
2-3 msk vatten

Rör ihop alla ingredienser till en smidig deg som får vila en liten stund i kylskåp. Kavla eller tryck sedan ut degen i en pajform, Förgrädda skalet i 175 grader i ca 15 min. Degen ska inte få för mycket färg.


Fyllning
150 g mörk choklad
50 g smör
2 msk ljus sirap
6 ägg
300 g råsocker
2 tsk vaniljsocker

3 dl vispgrdde
Kanel

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält ihop choklad, smör och sirap i vattenbad till en slät blandning. Ta bort från värmen och låt svalna lite.
Vispa ägg, råsocker och vaniljsocker ordentligt i en bunke. Vispa ner chokladblandningen på låg hastighet. Vispa tills smeten är slät.
Häll smeten i pajskalet och grädda i 35-40 min. Passa den efter 30 min, så den inte bränns vid. När den är färdig är den fast men något lös i mitten (den sätter sig när den kallnar). Det går bra att låta den stå i kylen över natten om man gör den dagen innan.
Låt den bli helt kall innan servering, sen vispar du grädden lagom fast och brer ut över pajen. Pudra på den härliga kanelen.

1 kommentar:

  1. Sockerdröm! Tack för dina fina kommentarer på min blogg, de värmde så gott!
    Härlig blogg du här, har vill jag kika in fler gånger! Ha en underbar vecka, kram Sofie

    SvaraRadera